Vandring längs Öreälvsleden

För typ 2-3 veckor sen (tiden går så fort, jag har ingen koll!) for jag, Zeppelin & Lilian iväg och vandrade längs Öreälvsleden. Det var allra första gången för Zeppelin att sova i tält och första gången för människorna med vandring.

Första dagen blev väldigt lång, vi gick fel någonstans fast vi följde skyltar och hade karta, så vi hamnade inte där vi hade tänkt och fick vända. Sedan var det en otroligt lång bit efter en grusväg, där vi var långt från älven. Och vi kunde inte stanna för natten där, vi behövde ju vatten både till mat, Zeppe och oss själva. Så vi fick snällt traska vidare. När vi tillslut kom fram till en grillstuga så var vi väldigt trötta och nöjda. Där sov vi i tält, och vi hade vandrat i typ 9 timmar då så vi var slut på alla 3.

Dagen efter blev det betydligt kortare, men istället hade vi ont här och var så det tog lång tid ändå. Framförallt var leden så dålig att det tog säkert någon timme att ta sig fram en väldigt kort bit. Men tillslut hittade vi fram till övernattningsstugan vi hade tänkt gå till den första dagen. Det var tur att vi inte försökte göra det, hade nog varit svårt att ta sig fram där det var dålig led när vi var så trötta.

Vi bestämde oss för att sova kvar i stugan över natten och sen åka hem efter frukost nästa dag. Det var ett smart beslut, jag hade blåsor över hela fötterna, och ganska ont i kroppen. Även Lilian hade fått blåsor, typ för första gången :p

Jag fick en riktigt hemsk natt då alla myggor i stugan ville vara hos mig. Sovsäcken var för varm men utan den kunde jag inte somna. Tillslut, vid halv 4 nån gång, då hade jag klätt på mig och gett upp, la mig på sängen och hoppades få lite sömn iallafall. Lyckades somna tillslut. Zeppe han sov som en stock! Han var väldigt besvärad av myggen ute men i stugan gick det bra.

Nästa gång (ja det blir en nästa gång!) skall vi ha med oss ett myggnät som vi kan lägga över Zeppe när vi stannar för mat. Vi ska också ha med oss mer flaskor som vi kan bära vatten i då man inte riktigt kan lita på att leden går vid älven som det ser ut på kartan.

Men det var riktigt roligt, jobbigt och framförallt underbart att vara ute i skogen i 2 dagar och bara vara.

Zeppe fick bära sin egen mat i klövjeväskan. Till nästa tur ska vi ha tränat upp honom så han kan bära lite vatten till sig själv också hade jag tänkt. Nu hann vi inte det och jag ville inte överanstränga honom!